Friday 28 October 2011

Perjalanan Seorang Perwira Muda-Part 1

 PEMILIHAN AWAL



Fikiranku melayang jauh! terfikir menyertai sekolah tentera atau meneruskan pelajaran di sekolah teknik. Hmm Satu sekolah dah heboh tentang pemilihan awal sekolah tentera ni. Semua budak-budak lelaki sekolah dah menyatakan kemahuan mereka mencuba nasib di dalam pemilihan tahunan ini. Sahabatku memberikan keratan akhbar yang menyatakan Pemilihan Perantis Putera.... Hmmm Elaun sebulan RM 110.00, Elaun pakaian RM 400.00 setahun. Hmmm menarik ni. ada elaun plak tu. Semuanya percuma uniform, alattulis, pakaian, yuran SPM, eehh bak kata orang datang bawa badan jer. Hishh ok gak ni. Lalu aku terus setuju hendak menyertai pemilihan awal di sebuah sekolah yang terkenal di Taiping tu.

Aku memberitahu kepada ayahku tentang kehendakku ini lantas ayahku tidak membenarkan sebabnya aku pun tidak mengetahuinya. Ermm aku terdiam dan melupakan hasrat. Keesokan harinya ayahku pulang dari kerja. Beliau merupakan seorang anggota bomba, Kebetulan pula, hari berkenaan cuti dan berlakunya pemilihan tersebut. Ayahku pulang lantas memberitahuku untuk bersiap pergi ke pemilihan itu. Ehh aku terpana.. Kenapa orang tua ni? semalam bukan main lagi tak membenarkan aku pergi. Balik kerja terus ajak pulak? Hmm sebagai anak yang menurut perintah aku pun lalu bersiap berbekalkan keputusan PMR dan salinan IC. Dalam perjalanan pergi barulah ayah memberitahuku bahawa anak kawan sekerjanya juga telah bersekolah di tempat yang sama. Segala kemudahan diberikan. Hmmm patutlah...

Ketika sampai sahaja di tempat pemilihan tersebut, aku terkejut dengan suasana yang agak serabut, Wahh ramainya orang.... aku difahamkan seramai 500 orang pemuda sebaya mahu juga mencuba nasib dalam pemilihan ini. Semuanya berunifom sekolah! Ramainyaaa... Seluruh Taiping dan Daerah Larut Matang dan Selama rupanya...Aku mula rasa sangsi dengan kebolehan aku. dah la kecil dapat ke?.. Hmm rungutku di dalam hati....

Bersambung....

1 comment:

  1. mesti perjalanan nk jOin afats ni kan?
    huhu....teruja lak bila membaca...so mana sambungan part ke 2? x sabar menanti dah ni... :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...